پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

آیا استفاده از روغن زیتون فوایدی برای سلامتی دارد؟

۱۲ بازديد
انسان ها هزاران سال است که از روغن زیتون لذت برده و آن را ستایش کرده اند. هومر آن را "طلای مایع" نامید و بقراط، پدر علم پزشکی، از آن به عنوان "شفا دهنده بزرگ" یاد کرد. امروزه روغن زیتون هنوز یک ماده ارزشمند مورد استفاده در سراسر جهان است.

زیتون حاوی 30 درصد روغن است. درست مانند یونانیان باستان، روغن زیتون از خرد کردن میوه به دست می آید. روغنی که به صورت دستی و بدون مواد شیمیایی یا حرارتی به دست می آید، روغن زیتون فرابکر نامیده می شود. هنگامی که از گرما و/یا مواد شیمیایی برای استخراج روغن استفاده می شود، می تواند برخی از مواد مغذی آن، از جمله آنتی اکسیدان های معروف به پلی فنول ها را کاهش دهد.

روغن زیتون یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است که به گفته دانشمندان برای سلامت قلب مفید است. اغلب در سس های سالاد، مارینادها و سس ها استفاده می شود. یک نم نم روغن زیتون همچنین می تواند طعم پایانی خوشمزه ای را برای بسیاری از غذاها ایجاد کند.

اطلاعات تغذیه
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی:

کالری: 126
پروتئین: 0 گرم
چربی: 14 گرم
کربوهیدرات: 0 گرم
فیبر: 0 گرم
شکر: 0 گرم
روغن زیتون منبع خوبی از موارد زیر است:

ویتامین E
ویتامین K

فواید بالقوه روغن زیتون برای سلامتی
کارشناسان رژیم مدیترانه ای را یکی از سالم ترین راه های تغذیه می دانند. دانشمندان تلاش کرده اند تا مشخص کنند کدام بخش از رژیم غذایی مسئول فواید سلامتی است. بخش‌های زیادی از میوه‌ها و سبزیجات نقش مهمی را ایفا می‌کنند، اما مطالعات همچنین نشان داده‌اند که برخی از فواید احتمالاً ناشی از استفاده از روغن زیتون به جای چربی‌های سالم کمتر است.

سلامت قلب

روغن زیتون یک اسید چرب تک غیر اشباع است که گاهی MUFA نامیده می شود. محققان دریافته‌اند که MUFA در رژیم غذایی، کلسترول تام و LDL، کلسترول «بد» را کاهش می‌دهد. پلی فنول های موجود در روغن زیتون می تواند مسئول این اثر باشد.

سلامت مغز


به نظر می رسد روغن زیتون از اختلالات شناختی خفیف جلوگیری می کند. در یک مطالعه، شرکت کنندگان در یک رژیم غذایی مدیترانه ای با روغن زیتون، یک رژیم مدیترانه ای با آجیل یا یک رژیم غذایی کم چرب قرار گرفتند. گروهی که از روغن زیتون استفاده کردند پس از 6.5 سال اختلال کمتری در تفکر نشان دادند.

سلامت عروق

یک مطالعه نشان داد که روغن زیتون تأثیر مثبتی بر سیستم عروقی دارد که شامل رگ‌های خونی می‌شود که خون را در بدن حمل می‌کنند. گروهی که رژیم مدیترانه ای داشتند با گروهی که رژیم غذایی کم چرب داشتند مطابقت داد. کسانی که رژیم مدیترانه ای دارند حداقل روزانه 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون استفاده می کنند. پس از یک سال، آنها در چندین معیار سلامت عروقی آزمایش بهتری انجام دادند.
پیشنهادی
با این حال، یک مطالعه متفاوت نشان داد که جایگزینی روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه ای با روغن کانولا تأثیر مثبتی بر عملکرد عروق دارد. تحقیقات بیشتری برای درک فواید بالقوه روغن زیتون بر سلامت عروق مورد نیاز است.

پیشگیری از دیابت

یک رژیم غذایی مدیترانه ای با روغن زیتون می تواند محافظت در برابر دیابت باشد. در یک مطالعه، گروهی که از روغن زیتون استفاده می کردند، در مقایسه با دو گروه دیگر، موارد جدید دیابت کمتری داشتند.

پیشگیری از سرطان مقالات زیتون 013

چندین مطالعه کاهش خطر ابتلا به سرطان را برای کسانی که رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون مصرف می کنند نشان داده است. بهترین شواهد برای پیشگیری از سرطان سینه و سرطان های دستگاه گوارش بود. شواهد برای بسیاری از انواع دیگر سرطان غیرقطعی بود. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند در برابر برخی سرطان ها محافظت کند.

خطرات بالقوه روغن زیتون
فواید روغن زیتون برای همه افراد صدق نمی کند. هنگام مصرف روغن زیتون به این خطرات برای سلامتی توجه کنید:

چاقی

روغن زیتون یک ماده غذایی پرکالری است که می تواند به چاقی کمک کند و به عنوان شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر تعریف می شود. چاقی چندین خطر برای سلامتی دارد. برای برخی افراد، کاهش چربی، حتی روغن زیتون، می تواند استراتژی بهتری برای سلامتی آنها باشد.

مصرف بیش از حد

خوردن بیش از حد روغن زیتون می تواند برای همه مضر باشد. به یاد داشته باشید که یک وعده فقط یک قاشق غذاخوری است. مزایای رژیم مدیترانه ای از عوامل متعددی ناشی می شود - نه فقط روغن زیتون. رژیم غذایی سرشار از ماهی و غذاهای دریایی، گوشت قرمز کم و سرشار از میوه ها و سبزیجات است.

افزودن روغن زیتون به عادات غذایی موجود به این معنی نیست که رژیم غذایی سالمی دارید. ممکن است لازم باشد تغییرات بیشتری در نحوه غذا خوردن خود ایجاد کنید تا از تمام مزایای سلامتی رژیم مدیترانه ای بهره مند شوید.

نمایش منابع
اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توییتر به اشتراک گذاری در PinterestEmail
© 2020 WebMD, LLC. کلیه حقوق محفوظ است. اطلاعات مربوط به سیاست حفظ حریم خصوصی و اعتماد را مشاهده کنید
منبع

راز سلامتی را بشناسید!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند سالم بودن کار دشواری است؛ در حالی که با انجام برخی ترفندهای ساده و تعیین اهداف کوچک برای خود، می‌توانید در مسیر زندگی سالم تر و شادتر قرار بگیرید. برای داشتن زندگی بهتر رعایت برخی اصول ضامن تداوم شادابی و سرزندگی است؛رعایت اصول صحیح غذا خوردن، استراحت، فعال بودن و… در مجموع مسیر پر فراز و نشیب زندگی را هموارتر می‌کند.

اولین ویزیت با پزشک جدید

تناسب اندام و سالم ماندن

سلامتی در سال جاری

در ادامه این گزارش 18 راهکار طلایی برای داشتن نشاط و شادابی بیشتر در زندگی از نظرتان می‌گذرد.

1)آب بیشتری بنوشید

بزرگسالان باید روزانه 2 تا 3 لیتر (یا تقریباً هشت لیوان) آب بنوشند؛ در حالی که کودکان باید 1 تا 2 لیتر (یا تقریباً پنج لیوان) آب بنوشند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.